شواهدی از اثربخشی یک داروی مؤثر برای درمان چاقی و بیماری های مرتبط با آن ارائه شد

10 ژوئن 2020 - یک مطالعه جدید اولین شواهد را از پروتئینی به نام BAM15 ، که یک energy uncoupler ، است و می تواند یک داروی مؤثر برای درمان چاقی و بیماری های مرتبط با آن باشد؛ ارائه داد.

چاقی بیش از 650 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده و تعدادی از بیماریهای خطرناک از جمله دیابت نوع 2 ، بیماری قلبی و بیش از دهها سرطان کشنده را به همراه دارد. هزینه های جهانی برای درمان چاقی و بیماری های مربوط به چاقی، بالغ بر 150 میلیارد دلار در سال است.

پرفسور John Kirwan ، مدیر اجرایی مرکز تحقیقات زیست پزشکی پنینگتون می گوید: با وجود این، در حال حاضر تنها تعداد معدودی از داروها برای درمان چاقی مورد تأیید FDA قرار گرفته اند و افرادی که این داروها را مصرف می کنند به ندرت به کاهش وزن طولانی مدت دست می یابند. متوقف کردن بیماری همه گیر چاقی به داروهای جدید و مؤثرتری نیاز دارد. این تحقیق یک گام بسیار امیدوارکننده در روند کشف چنین داروهایی است. ما امیدواریم که در آینده ای نه چندان دور، BAM15 یا ترکیبات مرتبط با آن به مرحله ی تولید داروهای بالینی برسند و به یک گزینه درمانی مناسب برای بیماران چاق تبدیل شوند.

ماده ی BAM15 با داروهای موجود برای مدیریت وزن تفاوت دارد، داروهای فعلی تا حد زیادی با کاهش مقدار غذایی که فرد می خورد یا کالری که بدن آنها جذب می کند، کار می کنند. BAM15 ، سبب می شود میتوکندری، یا همان نیروگاه سلول، کارایی کمتری داشته باشد. نتیجه این است که میتوکندری ها انرژی بیشتری را می سوزاند.

محققان معتقدند BAM15 می تواند برای درمان تعدادی از بیماری ها از جمله دیابت، بیماری کبد چرب و برخی از انواع سرطان مورد استفاده قرار گیرد.

در این مطالعه ی جدید، دانشمندان زیست پزشکی پنینگتون برای اولین بار نشان دادند که موش هایی که BAM15  دریافت کردند با سوزاندن کالری بیشتر نسبت به همتایانشان در گروه کنترل، در برابر افزایش وزن مقاوم هستند. مزایای دیگر BAM15 عبارت بود از:

         کاهش قند و انسولین خون ، صرف نظر از کاهش وزن.

         بهبود حساسیت عضله ی اسکلتی به اثرات انسولین. مقاومت به انسولین در عضله اسکلتی یک عامل خطر اصلی برای ایجاد دیابت نوع 2 است.

         ذخیره ی چربی را به طور کلی، با جلوگیری از تجمع چربی در کبد، کلیه و خون، کاهش داد. تجمع بیش از حد چربی در کبد، کلیه ها یا خون فرد می تواند به اندام ها آسیب برساند و منجر به بیماری های قلبی شود.

منبع:

Axelrod, C. L., et al. (2020) BAM15mediated mitochondrial uncoupling protects against obesity and improves glycemic control. EMBO Molecular Medicine. doi.org/10.15252/emmm.202012088.

https://www.news-medical.net/news/20200610/BAM15-could-be-an-effective-drug-for-treating-obesity-and-related-diseases.aspx